Gegevens van het schip

Indeling van voor naar achteren.

Onze stoere Ero heeft verschrikkelijke goede technische eigenschappen die we graag voor u opsommen.
lengte: 25,86 m
breedte: 4,96 m
diepgang: 1,45 m
met kielbalk op de hak 1,75 m
holte: 2,13 m
lengte over alles: 27,05 m

Vooronder: opslagruimte van materialen voor het varen en generatorruimte.

Kofferdam: opslagruimte voor o.a. verfspullen.

Blauwe kamer: kamer boven de watertanks met een 1-persoonsbed, met eigen dieselkachel.

Ruim: woonkeuken met keukenhoek, grote eettafel, 2 bureauplekken, (slaap-)bank, dieselkachel, en veel ingebouwde kastruimten.

Tussenruimte: wc, accu’s, omvormer, laders, vriezer.

Machinekamer: ruime machinekamer met dieseltanks, hoofdmotor, vuilwatertank, rioolpomp, werkbank, trap naar stuurhut.

Stuurhut en kaartenkamer: bediening schip met nautische instrumenten, daarachter kaartenkamer met ook wasmachine en droger.

Roef (onder de stuurhut): voorheen de woning van het schip, nu slaapkamer met 2 x 2persoonsbed en wc met douche, eigen dieselkachel.

Technische gegevens

Lengte: 25,86 m
Breedte: 4,96 m
Diepgang: 1,45 m
met kielbalk op de hak 1,75 m
Holte: 2,13 m
Lengte over alles: 27,05 m
Bruto inhoud: 88,67 registertonnen = 251,18 M3
Netto inhoud: 61,33 registertonnen = 173,75 M3
Rest inhoud: 245,29 M3

De meest recente vlakmeting van 2018 direct van bij na de meting
Zoals U kan zien is het een goed dik schip.
Vrijwel geen dubbelingen, wat redelijk uniek is voor een meer dan honderd jaar oud schip.
Dat komt mede omdat het schip op zijn, tot nu, vaste ligplek kathodisch beschermd wordt.

Verbouwjaar: rond 1940 te Kopenhagen en rond 1980 te Amsterdam.
Romp vorm: platbodem met houten kiel.
Romp materiaal: staal
Dek materiaal: staal
Opbouw materiaal: staal
Stuurhut: teak
Bouwwijze: geklonken, nieuwe dekken en opbouw zijn gelast, berghout rondom, boeiing rondom, veel dekruimte brede gangboorden.
Besturing: stuurwiel met directe besturing en stalen roer.
Ramen: patrijspoorten en lichtranden met gehard glas.
Ballast: beton onder de vloer in ruim.
Doorvaart hoogte: (ca.) 15 m en 5,25 m met gestreken mast.
Eigenaar: Nederlandse eigenaar.
Geregistreerd /te boek gesteld: binnenvaart.
Kosten voor het over- en eventueel uitschrijven zijn voor rekening van de koper.
Kleur /conservering: zwarte en coasterblauwe romp, creme witte opbouw, in goede staat van onderhoud.
Laatste onderwaterschip behandeling 06-2018
Certificaten: Communautair Binnenvaart Certificaat (CBB)
zone 2 Nederland
zone 3
zone 4
uitgezonderd: Waal, Lek & NL Rijn
geldig tot: 06-2025
Geschikt: voor bewoning en voor ruime wateren.
Algemene informatie: goede vaareigenschappen. Levering in overleg.
Aanvullende informatie: voorpiek met kettingbak, geschikt om de Europese kanalen en rivieren te bevaren. Zeer geschikt voor open water, tevens geschikt voor open zee.
Internationale meetbrief nummer 21201, datum afgifte 29.08.1983
Hoofdmotor: GM dieselmotor, type 6V71 N4V, serienr. 6VA0 79121, bouwjaar 1974, vermogen
228pk bij 2.100 omw/min. documentatie aanwezig.
Ankers: de Ero is uitgerust met 2 boegankers. Aan bakboord een “Gruson” zee anker van ca. 135 kg en
aan stuurboord een klipanker van ca. 150 kg. De ankerlier is zowel elektrisch als hand aangedreven.
Inhoud tanks:
gasolie voorraadtank 1000 liter
dagtank 200 liter
kachel roef 200 liter
kachel ruim 1400 liter
generator set 200 liter.
Totaal gasolie 3000 liter.

Het stuurhuis is voorzien van:
o 2 x ingebouwde marifoon + 1 handheld
o AIS
o magnetisch kompas
o dieptemeter
o GPS
o vanuit het stuurhuis bedienbare schijnwerper
o hoorn
o navigatieverlichting
o handruitenwisser

Koelingssysteem: gesloten systeem, buizen onder het schip.
Voortstuwing: 2 blads schroef met vetgesmeerde schroefas.
Koppeling: Twin Disc MG 509 hydraulisch documentatie aanwezig.
Snelheid: (ca) 10 km/uur kruissnelheid bij 1200 RPM.
Verwarming: vier dieselkachels.
Stroomvoorziening: 24 / 230 / 400 Volt.
Accu´s: 4x service accu’s
2x startaccu’s
1x startaccu generator
Acculader: Victron lader 24V/50A
Aardlek schakelaar: aanwezig
Generator: fluisterset 10 kVA
1500 RPM
230/400 Volt
Omvormer: Victron 1200 W en 1500 W sinusomvormer.
Drinkwatertank: (ca.) 2x 2000 liter gecementeerde stalen tank’s.
Waterdruksysteem: speckhydrofoor.
Warm watersysteem: Rinnai snelstartende gasgeiser.
Vuilwatertank: (ca.)100 liter met opvoerpomp om afvalwater naar de wal te pompen.
Lens/bilgepomp: dompelpomp 230 Volt.
Dekwaspomp: aanwezig 24 Volt
Gas systeem: gasbun met twee propaan flessen aan boord.
Betimmering: multiplex, medan (tropisch hardhout) onverslijtbare houten vloer in goede staat van onderhoud.
Isolatie: steenwol, goed geïsoleerd, alleen de stuurhut is enkel van teakhout zonder isolatie.
Slaapplaatsen: blauwe kamer voor 1 persoon, achter: 2 x 2 persoons-bedden.
Plattegrond (op schaal 1:100) zie bijlage bij foto’s.
Badkamer: wasbak, mengkraan met warm & koud stromend water. Betegeld in 1 ruimte tezamen met het toilet.
Toiletten: in voor schip elektrische spoeltoilet op buitenwater, dit halveert het waterverbruik, zeer duurzaam.
Achtertoilet; handmatige spoeltoilet op buitenwater, nog duurzamer.
Kombuis: L-vormig keuken.
Kooktoestel: 5-pits kooktoestel met afzuigkap op propaan.
Oven: propaan gasoven en elektrische combi magnetron/oven.
Koelkast: aanwezig, A++ op 230 Volt.
Vriezer: aanwezig, A+++ op 230 Volt.
Aanrecht: houten werkblad.
Wasbak: dubbel en roestvast stalen.
Mengkraan: warm & koud stromend water.
Wasmachine: aanwezig.
Droger: aanwezig.
Stahoogte: stuurhut (ca.) 1,75 – 2,00 m
machinekamer (ca.) 2,70 m
roef achter (ca.) 2,00 m
stuurhut voor (ca.) 1,95 m
toilet ruim (ca.) 1,90 m.
Mast: strijkbaar middels een elektrische (400 V) lier, mast giek combinatie is geschikt voor hijsen van bijvoorbeeld een bijboot.
Davits: twee stuks op het achterschip compleet met touw en blokken, zeer geschikt voor een bijboot.
Veiligheid: brandblussers en reddingsboeien volgens de certificeringseisen, tevens 2 rookmelders en 1 koolmonoxidemelder.
Aanvullende informatie:
– romp is de laatste 20 jaar beschermd met actieve kathodische bescherming,
– geschikt voor wonen en varen,
– te vinden bij de Het Historisch Bedrijfsvaartuig; LVBHB onder BHS-nummer 11386
– in het boek “Schepen die blijven” op pagina 265
– wat aanvullende informatie op http://www.aanenuitleg.nl/ero.html